Oud GroenLinks gedeputeerden Cora Smelik en Gebke van Gaal hebben er hard aan gewerkt, maar nu het totaalverbod in zicht is, is er echter een groot probleem. Van de acht installaties die nodig zijn om verantwoord te ontgassen, zijn volgens informatie uit de media, slechts twee gebouwd. Wij hebben hierover in december onze zorgen geuit en mondelinge vragen gesteld.

In het NRC van 24 februari en eerder in een bericht van OFL wordt opnieuw bevestigd dat het niet opschiet met de installaties. Erger nog, volgens NRC zijn bedrijven bezig het verbod te omzeilen door giftige stoffen die onder het ontgassingsverbod zullen vallen om te katten naar andere chemische stoffen, die niet onder het verbod vallen, maar eveneens zeer giftig en kankerverwekkend zijn.

GroenLinks bracht dit probleem opnieuw onder de aandacht van het provinciebestuur en stelde de volgende vragen:

1. Heeft het college kennis genomen van dit artikel en deelt u onze zorgen dat bij het ontbreken van voldoende ontgassingsinstallaties?

2. Deelt het college onze zorgen over het ontbreken van voldoende installaties, mogelijk gebrekkige handhaving en de risico’s voor het omkatten van de gevaarlijke stoffen, wat kan leiden tot blijvende lozingen van zeer giftige stoffen op de binnenwateren, dus ook op de wateren van Flevoland?

3. Heeft het college inmiddels zijn standpunt gewijzigd ten aanzien van de zorgen van het IPO over de tijdige voltooiing van ontgassingsinstallaties en erkent het nu de noodzaak zich actief op te stellen binnen het IPO en urgent te bespreken wat het IPO kan doen om de bouw van de installaties en de vergunningverlening te versnellen en welke acties nodig zijn richting Ministerie en verladers?

4. Zou het niet verstandig zijn om binnenvaartschippers de mogelijkheid te bieden om te ontladen in Flevoland in plaats van op de open wateren en uw standpunt dat er geen installatie in Flevoland hoeft te komen los te laten?

Uw antwoorden zien wij met belangstelling tegemoet.

Wij hebben deze vragen ook namens de PvdA gesteld.