In de aanloop naar deze vergadering heeft PS Burgerlid Lucas Kramer de problemen binnen EBS in de provincie in kaart gebracht door met reizigers, raadsleden en buschauffeurs te praten. Zijn bevindingen overhandigde hij voorafgaand aan de vergadering aan gedeputeerde Jan de Reus en de CEO van EBS, de heer Mol.

Na alle verhalen gehoord te hebben trok EBS meteen het boetekleed aan en boden hun excuses aan. Verder meldde EBS dat ze druk bezig zijn om de problemen aan te pakken en tijdelijk een afgeschaalde, maar betrouwbare dienstregeling willen invoeren.
GroenLinks en PvdA brachten in dat de slechte dienstverlening en de ontevredenheid van de reizigers niet alleen te maken heeft met een tekort aan personeel en elektrische bussen, maar ook door inefficiëntie en het niet aansluiten op overige OV-aanbieders zoals de NS.

Als een mogelijke oplossing stelde PvdA-er Tarik Sahbaz voor om statushouders op te leiden om de personeelstekorten op te vangen. En Lucas Kramer vroeg aan de gedeputeerde of hij zelf ook wel eens met de bus gaat? En als advies aan GS gaf hij mee: "Doe die auto weg! Ga met het OV! Ik garandeer u dat GS veel daadkrachtiger zal optreden!"

Busvervoer