In december 2023 is het busvervoer in de provincie Flevoland overgegaan naar het bedrijf EBS onder de naam RRReis. Provinciale Staten waren positief over deze aanbieder vanwege het aanbod van de dienstregeling en de plannen om met elektrisch geladen bussen te rijden.

Helaas bleek al snel dat EBS niet aan de verwachtingen kon voldoen: bussen vielen uit, de dienstregeling sloot niet aan op het treinvervoer, scholieren stonden lang te wachten en misten hun lessen, kortom er werd veel geklaagd.
Verschillende gemeenten en ook een aantal Statenfracties riepen Gedeputeerde Staten op om druk uit te oefenen op EBS om de gemaakte afspraken na te komen. GroenLinks en de ChristenUnie hebben het initiatief genomen om hierover met Gedeputeerde Staten en EBS in gesprek te gaan op 14 februari om 15.30 uur in het Provinciehuis.

Ter voorbereiding op dit gesprek heeft Lucas Kramer, burgerlid van GroenLinks en met ondersteuning van de PvdA, gesproken met reizigers, chauffeurs en raadsleden. Zijn bevindingen:

• Het probleem van busuitval en gebrekkige communicatie naar de reizigers is wijdverspreid, met last minute meldingen van vertragingen of uitval.

• Scholieren in de Noordoostpolder ervaren lange wachttijden als gevolg van meerdere bussen die uitvallen, waardoor ze lessen moeten missen.

• De dienstregeling sluit slecht aan op de treinverbindingen in Lelystad, Dronten en Harderwijk.

• Chauffeurs geven aan dat het niet alleen gaat om personeelstekort, maar ook om tekort aan materieel.

• Chauffeurs ervaren een overregulering van EBS en gebrek aan autonomie over operationele taken, zoals laden en tanken, zelfs wanneer de tank of accu bijna leeg is. Dit kan leiden tot vertragingen.

• Er is gebrek aan ondersteuning vanuit EBS voor chauffeurs die problemen ondervinden met hun voertuigen.

• Positief is dat chauffeurs desondanks met plezier rijden en het contact met de reizigers fijn vinden.

• De bussen zelf zijn comfortabel en EBS zelf onderkent de problemen en probeert naar oplossingen te zoeken.

Deze punten komen morgen aan de orde en wij hopen dat er snel oplossingen komen.

Voor meer informatie, zie bijlage de analyse van de problemen en u kunt contact opnemen met Lucas Kramer: L.Kramer@flevoland.nl