Ontwikkeling van vliegveld Lelystad tot 45.000 vliegbewegingen in 2020 zorgt volgens GroenLinks slecht voor Flevoland. Het plan is financieel slecht onderbouwd, is een gevaar voor de biologische landbouw in Flevoland en creëert veel geluidshinder. Bovendien wordt de PKB 2004 losgelaten omdat deze de ontwikkeling van het vliegveld belemmert. Voor de GroenLinks Tweede Kamer fractie, alle Flevolandse gemeenteraadsfracties en de Statenfractie is dit echt onacceptabel.
Geluidshinder
In het PKB uit 2004 is de maximale toegestane hoeveelheid vliegtuiglawaai geregeld. Om het aantal vliegbewegingen op vliegveld Lelystad te kunnen laten groeien naar 45.000 in 2020 en in de toekomst mogelijk naar 90.000, geeft de Alderstafel aan het kabinet het advies de eerdere geluidsgrens los te laten.
Vliegentuigen kunnen stijgen en landen tussen 6.00 en 24.00 uur en vliegen dan dwars over Flevolandse woonwijken. Omdat er in Flevoland minder mensen wonen dan in de omgeving van Schiphol heeft volgens Alders de ontwikkeling van vliegveld Lelystad een ‘gunstige hinderprofiel’. Kennelijk is geluidshinder voor Flevolanders minder erg.
Voor bijna alle partijen in Provinciale Staten was de PKB een randvoorwaarde voor verder ontwikkeling van het vliegveld. Tijdens behandeling van het Aldersadvies in de Staten bleek dat de voor de meeste partijen de gewenste werkgelegenheid zwaarder weegt dan de PKB.
Biologische landbouw
In de omgeving van het vliegveld bevinden zich duurzame agrarische landbouwbedrijven. De uitstoot van vliegtuigen slaat neer op de landbouwgewassen. Dat is slecht voor de voedselkwaliteit. Hierdoor kunnen de bedrijven hun certificaat voor biologische producten verliezen. De raad van State heeft in haar uitspraak in 2011 hier ook op gewezen. Alders wil als oplossing een monitoringsprogramma opzetten. Dit is wat GroenLinks betreft absoluut geen oplossing. Wat zal er gebeuren als er inderdaad te veel giftige stoffen op de landbouwgewassen wordt gemeten? Waarschijnlijk zal er geen vliegtuig minder om gaan vliegen en raken de agrariërs hun landbouwgewassen aan de straatstenen niet meer kwijt.
Financiële haalbaarheid
De financiële onderbouwing is gebaseerd op aannames en wensbeelden. De economische effecten worden mooier voorgesteld dan ze in werkelijkheid zijn en de werkgelegenheid valt tegen. Uit onderzoek van Ecorys blijkt namelijk dat een uitbreiding van de luchthaven tot 2,5 miljoen passagiers netto maar 200 nieuwe banen zal gaan opleveren.
De eigenaar van vliegveld Lelystad is voorlopig ook helemaal niet van plan te investeren in het vliegveld terwijl het kabinet amechtig probeert meer capaciteit te creëren. GroenLinks vindt het verstandiger om op dit moment, terwijl het eind van de economische financiële crisis nog lang niet in zicht is en het aantal werklozen snel toeneemt, te investeren in groene banen. Die zijn wél goed voor woon- en leefklimaat en voor de economie. Denk aan banen in het isoleren van woningen, opwekken van duurzame energie of het aanleggen van het Oostvaarderswold. En dan hebben we het nog geen eens over de forse uitstoot van broeikasgassen, verstoring van de Oostvaardersplassen en het grote risico’s op vogelaanvaringen.