Voorzitter, collega statenleden overige aanwezigen,
Klimaatverandering is niet alleen een milieuprobleem, maar ook een economisch en sociaal probleem. Flevoland heeft grote ambities uitgesproken, maar het is jammer dat de invulling van de plannen rond klimaat en energie nog niet nader is uitgewerkt. GroenLinks wil de Staten alvast enkele voorstellen voorleggen:
- Zet maximaal in op revitalisering van bestaande bedrijventerreinen. Stel bij de ontwikkeling van nieuwe bedrijventerreinen de eis dat deze duurzaam worden aangelegd en energieneutraal functioneren. Zorg er tevens voor dat de terreinen zeer goed gefaciliteerd zijn wat betreft Openbaar Vervoer (OV) en fiets. Concreet kan dit al gebeuren bij de terreinen A6-A27 en rond het vliegveld Lelystad.
- Zorg bij de aanleg en vernieuwing van wegen dat het asfalt ook gebruikt wordt om warmte te winnen.
- Maak het wagenpark van de provincie zo energiezuinig mogelijk.
- Stimuleer tankstations voor biobrandstof en aardgas. In Flevoland is nog geen aardgas tankpunt terwijl er steeds meer voertuigen geschikt voor zijn.
GroenLinks is voor een samenhangend beleid rond energie en klimaat. In onze provincie wordt veel windenergie gewonnen, echter de knowhow komt veelal van buiten, zelfs uit het buitenland. Als we inzetten op de lijn bedrijvigheid, ondersteund vanuit deskundigheid en kennisbundeling, kan het beroepsonderwijs hierop voortbouwen met opleidingen in de wind- en zonne-energietechniek.
In de Duitse stad Freiburg is hiermee daadkrachtig aan de slag gegaan, met als gevolg dat lokale ondernemers en instituten betrokken zijn bij de hele keten van productie van materiaal, opleiding van technici, onderhoud en onderzoek tot de winning, opslag en distributie.
In het kader van het innovatieve arbeidsmarktbeleid zou de provincie aan een dergelijke keten wat ons betreft een krachtige stimulans moeten geven. We hebben het al eerder gezegd: bouw je expertise uit, genereer werk en profileer je naar buiten. Wat betreft het aandeel in de totale energieopwekking uit wind kan men niet meer om Flevoland heen. Laten we ervoor zorgen dat dit ook zo wordt als het gaat om de hele productieketen van windenergie.
Wij vragen het College op welke termijn er een samenhangend energie- en klimaatbeleid wordt gepresenteerd.
Voorzitter, als het gaat over de verkeersverlichting langs de provinciale wegen wil GroenLinks dat alle, bij de provincie in beheer zijnde lichtmasten worden voorzien van led-lampen. De zeer aanzienlijke energiebesparing die dat oplevert past geheel in het duurzaamheidconcept van het college en levert een grote bijdrage aan het klimaatneutrale Flevoland.
Op kruispunten die qua verkeersintensiteit daarvoor in aanmerking komen, stellen wij voor dat er zogenaamde “Actieve wegmarkering” wordt aangebracht ter vervanging van de conventionele verlichting. Inclusief de sanering van de huidige conventionele verlichting levert dit type wegmarkering een zodanige energiebesparing op dat de gemaakte kosten snel zijn terugverdiend.
Ruime ervaringen in Noord-Holland onderschrijven dit betoog van GroenLinks. GroenLinks pleit er daarom voor om niet weer eerst allerlei proeven en onderzoeken te doen, maar om op basis van de elders opgedane ervaringen gelijk aan de slag te gaan.
Voorzitter, Groenlinks en Natuur en milieu horen bij elkaar. Het zal u dus niet verbazen dat mijn fractie heel blij is met het recent verschenen rapport “Bescherming van natuurgebieden” van de Algemene Rekenkamer waarin helder staat aangegeven waar GroenLinks zich altijd al zorgen om maakt, namelijk de zorg om de kwaliteit en kwantiteit van de natuur. Natuur wordt te vaak bebouwd, zo geeft de Rekenkamer aan. De ministers van VROM en LNV geven te weinig richting en steun aan lagere overheden. Er is nauwelijks sprake van handhaving en toezicht, zo staat er te lezen. Ook de provincie kan hier een rol oppakken.
Een ongebreidelde groei van bedrijventerreinen is veel mensen in Nederland een doorn in het oog. Ook in Flevoland wordt steeds maar bijgebouwd. Vanuit werkgelegenheid oogpunt een goede zaak, maar is het altijd echt nodig? Het revitaliseren van bestaande terreinen moet de eerste prioriteit krijgen. Maak deze goed bereikbaar met Openbaar Vervoer en fiets. Verbeter de faciliteiten en maak ze aantrekkelijk voor nieuwe bedrijven. Neem als provincie de regie om bij de ontwikkeling van nieuwe bedrijventerreinen ervoor te zorgen dat deze landschappelijk goed worden ingepast zodat horizonvervuiling tot een minimum wordt beperkt, dat ze goed bereikbaar zijn met fiets en OV en dat de aanleg en exploitatie zoveel mogelijk klimaatneutraal plaats vindt.
Voorzitter, als het in Flevoland gaat om handhaving, dan is GroenLinks voorstander van afspraak is afspraak. In dat verband hebben wij een voorbeeld waarbij dat adagium naar ons inzicht met voeten wordt getreden.
B&W van Zeewolde gedoogt passief een illegale nertsenfokkerij aan de Sterappellaan in Zeewolde. In dat bedrijf zijn zo’n 9 maanden van het jaar ongeveer 60.000 nertsen aanwezig. Volgens de wettelijke kaders zoals ook afgesproken binnen deze provincie is passief gedogen verboden. In de “Beleidsregels toepassing aanwijzingsbevoegdheid handhavingstructuur milieu” van de provincie staat een en ander overduidelijk aangegeven.
GroenLinks wil dat het college met de eigen Beleidsregels in de hand nagaat in hoeverre B&W Zeewolde zich al of niet houdt aan deze afspraken met daarbij nadrukkelijk het verzoek om naar het gehele traject en niet te vergeten de huidige situatie te kijken hoe er tot nu toe is gehandeld.
Kijkend naar de antwoorden van minister Cramer op vragen van het TK-lid Thieme inzake bewaken en waarborgen van de kwaliteit en rechtmatigheid van afgegeven milieuvergunningen, dan komt de handelwijze van het bevoegd gezag in Zeewolde in het geval van de nertsenfokkerij niet overeen met wat de minister zegt respectievelijk wat wij in Nederland en in Flevoland met elkaar hebben afgesproken. GroenLinks ziet graag een reactie van het college.
GroenLinks is voorstander van het aan burgers aanbieden van gratis Openbaar Vervoer. Niet zomaar zonder beleid aan burgers die bij de halte staan, zoals nu gebeurt, maar mét beleid aan bepaalde groepen burgers. Dan kan er op enig moment ook met resultaat worden geëvalueerd.
Doel moet zijn dat burgers eerder dan anders gebruik gaan maken van het OV. Ze laten de auto wat vaker staan óf ze maken vaker dan voorheen gebruik van het OV. Zowel de economie als de ecologie als de sociale cohesie zijn daarbij gebaat.
Dit is niet door mijn fractie bedacht maar dit blijkt uit de ervaringen die elders, zowel in Nederland als in België zijn opgedaan.
GroenLinks pleit voor doelgroepenbeleid: bijvoorbeeld gehandicapten, senioren, jeugd en de thuiszittende ouders met jonge kinderen. Het aanbieden van gratis OV past naar de mening van mijn fractie ook geheel bij het klimaatneutrale Flevoland.
GroenLinks roept het college daarom op met goede voorstellen te komen teneinde gratis OV in Flevoland in te voeren.
De provincie wil inzetten op de voortijdige schoolverlaters. Ambitie is dat alle jongeren met minstens een startkwalificatie van school af komen. Veel jongeren leren beter in de praktijk dan op school. Juist voor hen is het van het essentieel belang, als er voldoende stageplekken of leerwerkplekken zijn. De provincie kan een bescheiden bijdrage leveren aan het vergroten van het aantal plekken door in al haar opdrachten van de contractpartner te vragen om leerlingen of stagiaires een plek te bieden. Bij bouwopdrachten, bijvoorbeeld de verbouwing van het provinciehuis, gebeurt dit al en dat kan ook bij andersoortige opdrachten. Bijvoorbeeld bij de aanbesteding van catering, schoonmaak, OV of andere diensten. Elders zijn goede ervaringen opgedaan met dit middel van Contract Compliance of wel Social Return on Investment genoemd. Er blijkt veel meer mogelijk dan verwacht. Bedrijven reageren soms in eerste instantie met schroom, maar raken vrijwel altijd enthousiast, juridisch zijn er geen bezwaren en het leidt niet tot prijsverhoging.
Sociale voorwaarden kunnen eventueel worden gesteld bij subsidieverlening en bij vergunningverlening. Wij stellen voor om sociale voorwaarden standaard in te voeren bij aanbestedingen en eventueel op een later tijdstip bij bepaalde subsidies en vergunningen.
Mijn fractie stelt grote vraagtekens bij het realiteitsgehalte van de verwachtingen rond het vliegveld Lelystad.
De door GS vurig bepleitte uitbreiding binnen de PKB met daarbij tegelijkertijd de aanname van de komst van zo’n 4.000 banen komt bij ons als ongeloofwaardig over. Immers, de chartermaatschappijen die voor die werkgelegenheid moeten zorgen komen niet. De openingstijden van de PKB zijn voor de low cost carriers niet interessant. Martinair is daar heel duidelijk over, Transavia heeft al gemeld geen belangstelling te hebben. Anderen zullen er niet anders over denken. Bestuurders die dat niet onderkennen zijn naïef bezig.
Dit gevoegd bij de milieubelasting en geluidsoverlast die het vliegveld met zich mee zou brengen en de groeibeperkingen voor woningbouw die daarmee gepaard gaan, maken onze fractie uiterst sceptisch over de voorgestelde plannen.