Op 18 juni 2009 werden de Algemene Beschouwingen gehouden. In diverse moties gaven de verschillende politieke partijen aan wat zij in 2010 graag willen realiseren. Gedeputeerde Dijksma, verantwoordelijke voor het opstellen van de begroting, werd er achteraf een beetje moedeloos van. Op zijn weblog konden wij het volgende lezen:
Er was een nieuwe vorm van debatteren, wat een levendige vergadering veroorzaakte, maar een rommelige besluitvorming, die geen eenduidigheid kende. Het leek er meer op dat debating het doel was geworden, waardoor de inhoud en richting van het provinciale beleid uit het oog werd verloren. We zullen dit als een leerproces beschouwen. Het College zal nu zelf richting moeten bepalen. De Staten kunnen dan in oktober nog via amendementen bijsturen.
Wij vonden dit een opmerkelijke uitspraak en hebben in de commissie bestuur gevraagd wat hiermee werd bedoeld. Het antwoord was als volgt samen te vatten: er waren aanzienlijk meer wensen dan geld, dit betekende dus dat GS zelf keuzes zou moeten maken.
Nu is het volgens ons toch nog steeds PS die de keuzes maakt en het College dat deze keuzes vervolgens nader invult. Wij zullen duidelijk de keuzes van GL aangeven.
Alvorens hierop in te gaan nog een enkele opmerking:
- De financiële positie van de provincie Flevoland voor de komende jaren baart GroenLinks grote zorgen. De berekeningen van Cebeon geven alle aanleiding om hard aan de bel te trekken bij IPO en rijksoverheid. GroenLinks steunt het College in een stevige opstelling. Geen ontwikkeling zonder de daarbij behorende middelen.
- Dan de economische crisis. Voorzitter hierover valt heel veel te zeggen en natuurlijk zijn de mogelijkheden van de provincie beperkt als het gaat om de bestrijding van de gevolgen van de crisis. Wel kunnen wij er in ieder geval voor zorgen dat inwoners en ondernemers zo goed mogelijk bediend worden en zo min mogelijk last hebben van regeldruk. Wij vinden dat de overheid een betrouwbare partner moet zijn die zijn zaakjes op orde heeft. Daarom de motie samen met de VVD voor kwaliteitszorg. Helaas slagen we er nog niet in om altijd tijdig te beslissen op aanvragen. Dat is geen betrouwbaar partnerschap. Met de komst van de Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen, de Wabo, gaat die vertraging ons ook nog eens geld kosten. Wat GroenLinks betreft zijn dat onnodige kosten. Als we ons werk goed doen kunnen we die kosten voorkomen. Volgens ons kan een kwaliteitssysteem daarbij goed ondersteunen. Van onze opdrachtnemers zoals adviesbureaus of aannemers vragen we vaak dat ze een kwaliteitssysteem hanteren. Dat zouden we dan zelf toch ook moeten doen?
Dan kom ik nu terug op de richting en inhoud van het provinciale beleid en de keuzes die GroenLinks daarin wil maken. Om te beginnen geef ik aan waar het wat ons betreft wel wat minder kan:
IFA
Eerder hebben wij aangegeven dat het wat betreft de huidige opzet van het IFA wel wat minder kan. We zijn bijvoorbeeld niet enthousiast over kennisstad Almere het project slaagt er onvoldoende in om investeringen van derden te genereren, maar ontvangt wel jaar na jaar een bijdrage uit het IFA. Een ander onderdeel wat ons bijzonder verbaasd heeft is de verhoogde busbaan. De provincie gaat ruim drie miljoen euro bijdragen terwijl de overige partijen net drie ton bijdragen. Uitstekend initiatief, een verhoogde busbaan, maar zo’n eenzijdige investering zonder dat er geld van derden bij komt, daar is volgens ons het IFA niet voor bedoeld.
Recent is ook gebleken dat gelden uit de eerste tranche erg lang bij de gemeente Almere op de plank hebben gelegen. Het IFA in zijn huidige vorm mag dus van ons best een behoorlijk tandje minder. In het voorjaar moet er door deze staten besloten gaan worden over de tweede tranche. Dan zijn ook de RAAMbrief en het Integraal Afspraken Kader over de Groei opgave van Almere helder. Een mooi moment voor herijking van het IFA.
Vliegveld
De afgelopen weken is er weer het nodige te doen geweest rond de luchthaven. Nu de kerosinewolken een beetje zijn opgetrokken zien wij het volgende beeld:
de luchthaven mag uitbreiden maar;
Ø de luchtvaartmarkt is enorm ingezakt en Schiphol wil voorlopig geen cent investeren in de baanverlenging; Schiphol ziet Lelystad als echt de laatste oplossing
Ø de luchthaven levert nauwelijks nieuwe banen
Ø er is veel protest tegen de luchthaven, niet alleen in Flevoland maar ook daarbuiten o.a. op de Veluwe
Ø de ontwikkeling van de luchthaven geeft veel problemen, zoals
o stadsontwikkelingen van Almere en Lelystad, met name de Schaalsprong in relatie tot de toenaderingsroutes
o aanvlieg en opstijg routes in het luchtruim zijn conflicterend met de militaire en Schiphol routes
o Bedreiging van Oostvaarderplassen en Oostvaarderswold
Het lijkt er dus op dat niemand deze luchthaven nog wil, zelfs Schiphol wil er voorlopig geen geld in investeren. Alleen in Flevoland zijn de bestuurders nog enthousiast. Gaat deze luchthaven de Betuwelijn of de Noord-Zuidlijn van Flevoland worden?
Waarom stopt Flevoland als enige hier wel geld in? Toch niet voor de werkgelegenheid? Voorzitter, GroenLinks stelt voor het speerpunt Luchthaven (voorlopig) te schrappen uit de begroting. Wij zullen hiervoor komen met een amendement.
Hoewel de discussie misschien pas later aan de orde zal komen, wil GroenLinks graag alvast aangeven dat er wat ons betreft geen provinciaal geld wordt uitgegeven aan de komst of instandhouding van luchtverkeersleiding.
Opcenten
De provinciale opcenten zijn - landelijk gezien - aan de lage kant. GroenLinks vindt verhoging van de opcenten geen bezwaar. Dit is een mooi middel om de financiën van de provincie te verbeteren. De voorgestelde verhoging zullen wij steunen. Wij zouden een nog grotere verhoging gezien de recente prognoses zeker niet onbespreekbaar vinden.
GroenLinks geeft dus duidelijk aan waar we geld vandaan kunnen halen in de begroting. Uiteraard heeft GroenLinks ook nog wel wat wensen.
Groene banen
Uit onderzoek van ACRRES en het LEI, bleek dat er 1900 extra banen in Flevoland zullen komen door de uitbreiding van windenergie. De banen zijn vooral te vinden bij de bouw en het onderhoud van de windmolens. Daar steken die 200 a 300 extra banen van de luchthaven wel erg mager tegen af. Ruim baan dus voor groene banen in plaats van betonnen start- en landingsbanen met bijhorende geluidsoverlast, luchtverontreiniging en CO2 uitstoot.
Groene banen, want ook in andere toepassingen van schone energie zit de nodige werkgelegenheid zeker als we er in slagen om ons in dit marktsegment te profileren en bijvoorbeeld onderzoek en onderwijs te koppelen aan bedrijvigheid.
Met groene banen kun je de gevolgen van de kredietcrisis duurzaam bestrijden.
Dat er ook aan natuur veel werkgelegenheid en economische kansen vastzitten blijkt uit het rapport “Nieuwe Natuur, Nieuwe Economie”. Werk in recreatie en toerisme maar, ook minder direct, in bijvoorbeeld de zorgsector en doordat bedrijven zich graag vestigen in een aantrekkelijke omgeving. Wij stellen dus voor om onze investeringen daarop te richten in plaats van te blijven trekken aan een bijna dood paard, de luchthaven.
Schone energie.
Half december vindt in Kopenhagen de klimaattop plaats Op deze top moeten cruciale besluiten genomen worden anders zal met terugwerkende kracht de besluitvorming sinds Kyoto op losse schroeven komen te staan. Ook Flevoland kan bijdragen aan een succesvolle top. Binnenkort zullen wij hierover met een motie komen.
Duurzame energie is gelukkig geen nieuw thema in Flevoland maar het is u allen bekend dat het ons als GroenLinks allemaal niet snel genoeg gaat. We horen eigenlijk niemand meer over de door PS aangenomen motie om de doelstelling van 60% duurzame energie in 2011 te realiseren in plaats van in 2013. Wij blijven daar toch maar weer op terugkomen want dat besluit hebben we toch niet voor niets met elkaar genomen.
GroenLinks vindt het een goede zaak dat de blik nu verruimd wordt. Keek dit college voorheen niet veel verder dan windenergie, nu lijkt er eindelijk een opening om ook andere duurzame energiebronnen meer te stimuleren. Zonne-energie, aardwarmte en brede toepassing van warmte-koudeopslag.
Op de onlangs gehouden ZON-dag van 13 oktober in Utrecht was van alles te zien en te horen over de laatste ontwikkelingen op het gebied van de zonne-energie. Bedrijven, onderzoeksburo's en overheden lieten zien wat er allemaal mogelijk is. Conclusie was dat er nog een wereld te winnen is met deze schone energie en dat de toepassingen beschikbaar zijn. Het is niet meer nodig om halfbakken oplossingen toe te passen zoals aardgas als brandstof voor auto’s. Ook dat is een fossiele en dus eindige energiebron.
Ook wat besparingen betreft kunnen we nog veel meer. Hoe staat het bijvoorbeeld met de LED verlichting. Het is erg stil de laatste tijd rond dat onderwerp. Komt dat omdat er niets gebeurt?
Wij verwachten veel van de werksessie duurzame energie op 5 november waar we bespreken wat we willen en kunnen in Flevoland. We dringen er bij het College ernstig op aan om de uitvoering vervolgens snel en daadkrachtig aan te pakken met gebruikmaking van de door de Staten daarvoor bestemde middelen. Dat betekent dus dat we de opbrengsten van de aandelen NUON en Essent gaan investeren in zonne-energie en innovatie en dat we er dus niet tot in lengte van dagen rechtstreeks rente van kunnen trekken door het geld op de bank te zetten.
Mobiliteit
OV: Wij betreuren het nog steeds dat de Zuiderzeelijn niet is doorgegaan. We hebben nog geen resultaten gezien van de motie aangaande hoogwaardig OV van Lelystad naar NOP. Waar blijven die resultaten?
Fietsbeleid: We zijn bijna een jaar verder sinds de nota intensivering fietsbeleid op 7 november 2008 in de Commissie besproken is. We zien dat de kwaliteitsimpulsen genoemd worden en dat er nog op gestudeerd wordt. Maar ons inziens wordt het langzamerhand tijd voor uitvoering, Zeker nu er co-financiering van het rijk beschikbaar is voor regionale fietsroutes en stationsvoorzieningen.
Voorzitter, GroenLinks heeft duidelijk aangeven waar ons inziens besparingen mogelijk zijn. Ook hebben we nog wat bescheiden wensen neergelegd. De door ons voorgestelde besparingen zijn veel groter dan onze bescheiden wensen. Het College hoeft zich wat ons betreft niet in de kou voelen staan als het gaat om richting bepalen.
Adilia Roda, fractievoorzitter