In het krantje, dat huis-aan-huis verspreid wordt, wordt positief gesproken over Lelystad AirPort. Bestuurders en directeuren zijn aan het woord, en prijzen de luchthaven aan. Het moge duidelijk zijn dat wij kritisch zijn over de uitbreiding van de luchtvaart. Maar ook los daarvan getuigt het van correcte overheidsinformatie om ook andere geluiden, in dit geval de tegenstanders, aan het woord te laten.

De RCC heeft geoordeeld dat het voor de lezers door de louter positieve berichtgeving in het krantje onduidelijk is wat de status van het vliegveld is. Overheidsinformatie en reclame worden door elkaar heen gebruikt en dat zorgt voor onduidelijkheid richting inwoners. Bovendien is het besluit tot uitbreiding nog niet genomen, wat de inhoud van het krantje wel kan impliceren. Ook is er onvoldoende aandacht voor de nadelen van de luchthaven, zoals geluidsoverlast en verkeerstoename.

Om die reden hebben GroenLinks Flevoland en de Partij voor de Dieren Flevoland schriftelijke vragen ingediend over deze kwestie. Zo willen we bijvoorbeeld weten of de provincie nu de financiële bijdrage aan deze uitgave gaat stoppen. Uitspraken van de RCC worden normaal gesproken opgevolgd en we zien geen reden daar nu vanaf te wijken. Ook willen we weten of de provincie de tegenstanders ook een dergelijk podium wil geven, en hoe het evenwicht in de communicatie hersteld gaat worden.

We zien de antwoorden op de vragen met veel interesse tegemoet en gaan er van uit dat de uitspraak van de RCC serieus wordt genomen, zodat de berichtgeving over de luchthaven objectiever en vollediger wordt.