Het woningtekort in Nederland is gigantisch: meer mensen dan ooit wachten op een huis. De Randstad is in de laatste decennia al aardig volgebouwd. Meer bouwen zorgt voor een nog grotere druk op natuur en gezondheid. In het noorden van het land is nog relatief veel ruimte.
In deze 4 provincies is ruimte voor honderdduizenden extra woningen, maar dan zal de bereikbaarheid wel fors verbeterd moeten worden. Daarom zetten de provincies gezamenlijk in op verschillende nieuwe en verbeterde spoorlijnen. Enkele belangrijke punten uit het plan zijn:
- Lelylijn: Deze lijn staat al langer op de agenda van de Tweede Kamer, en lijkt steeds een stapje dichterbij te komen. De Lelylijn moet van Lelystad via Emmeloord, Heerenveen en Drachten naar Groningen gaan lopen.
- IJmeerlijn: Om veel woningen in het nieuwe te gebied Almere Pampus te kunnen bouwen, moet het gebied goed bereikbaar zijn. Daarom is de IJmeerlijn van groot belang. Deze verbinding moet gaan lopen vanaf Almere, via Pampus en IJburg, naar Amsterdam.
- Nedersaksenlijn: Om de druk op Zwolle te verminderen en de regionale bereikbaarheid te vergroten, is er een nieuwe verbinding in het oosten van het land nodig, met goede verbindingen naar Duitsland. Deze lijn moet gaan lopen van Groningen, via Veendam en Emmen, naar Enschede.
GroenLinks is groot voorstander van dit plan en ziet deze verbindingen als belangrijke voorwaarde om extra woningbouw in Flevoland en de andere provincies mogelijk te maken. Het document met alle informatie is hier te vinden.