Honderden mensen waren op zaterdag 11 november naar Lelystad gekomen om te demonstreren tegen de uitbreiding van het vliegveld en de bijbehorende laagvliegroutes. Groenlinks-Kamerlid Suzanne Kröger was één van de sprekers tijdens deze manifestatie. Met hard getoeter lieten de demonstranten weten dat de uitbreiding letterlijk afgeblazen moet worden.
De betoging werd georganiseerd door meerdere actiegroepen. Deze partijen vrezen overlast van de laaggelegen aanvliegroutes. Er is een milieueffectrapportage (MER) met daarin gemaakte geluidsberekeningen. Uit verder onderzoek blijkt echter dat deze geluidsberekeningen niet kloppen. De geluidsoverlast blijkt vele malen groter dan door het ministerie is voorgespiegeld. Om deze redenen wordt er gepleit om eerst het luchtruim te herindelen, normale vliegroutes vast te stellen en een goede nieuwe MER uit te voeren.
De actiegroepen zoals Red de Veluwe, HoogOverijssel, ‘Laagvliegroutes Nee’ uit Friesland, ‘Nee Tegen Laagvliegroutes Over Ede’ en actiegroep ‘vliegop’ uit Biddinghuizen waren zaterdag aanwezig. Zij hebben juist 11 november aangegrepen om te demonstreren, omdat in het luchtvaartmuseum Aviodrome een informatiemarkt werd gehouden over de groei van het vliegveld.
Statenfractie GroenLinks Flevoland is altijd tegenstander geweest van de uitbreiding van vliegveld Lelystad. Het vliegveld zorgt voor veel geluidsoverlast, luchtvervuiling, veel CO2-uitstoot en brengt schade op aan (biologische) akkerbouw. Uit nieuw recent onderzoek blijkt bovendien dat de geluidsoverlast veel banen gaat kosten in de recreatiesector. Netto omgerekend gaat de uitbreiding van het vliegveld juist banen kosten, terwijl het vliegveld door de voorstanders als ‘banenmotor’ wordt gepresenteerd.
Afgelopen september heeft GroenLinks in provinciale staten van Flevoland nog voorgesteld om te kiezen voor een andere laagvliegroute, de zogenaamde B++ route. Deze alternatieve route is ruim 20 kilometer korter en ontziet Biddinghuizen. Ook veel dorpen en woonkernen in Gelderland en Overijssel worden daarmee ontzien. Dit plan heeft alleen maar voordelen zou je zeggen. Toch kon ons voorstel niet op steun rekenen, omdat ze geen vertraging willen. Daarmee vinden de andere Statenfracties planning belangrijker dan de leefbaarheid van Biddinghuizen.
De Tweede Kamer wil in debat met minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) over de geluidsoverlast van uitbreiding Vliegveld Lelystad. Een voorstel van GroenLinks voor het debat kreeg afgelopen dinsdagmiddag brede steun. Wanneer het debat wordt gehouden is nog niet bekend. Het ministerie van Infrastructuur moest vorige maand erkennen dat er nogal wat mankeerde aan de geluidsberekeningen in de milieueffectrapportage (MER) van de luchthaven.