Op 18 juni hebben de Flevolandse Staten op initiatief van de GroenLinks fractie unaniem een motie voor duurzame energie aangenomen.

In de motie wordt het College verzocht om een revolving fund in te richten ten behoeve van inititieven voor duurzame energie opwekking, met name zonne-energie. Het fonds wordt gevoed door opbrengsten van de verkoop van de aandelen Essent en Nuon.
In het kader van de estafette voor zonne-energie in de provincies is de juni actie in Flevoland dus zeer succesvol.
Het Statenbrede enthousiasme voor zonne-energie is deels te verklaren door het feit dat Flevoland redelijk vol staat met windmolens waardoor het maatschappelijk draagvlak voor uitbreiding van windenergie gaat afnemen. Met de windmolens wordt momenteel in zo'n 50 % van het energiegebruik door huishoudens en bedrijven in de provincie voorzien. Om het percentage duurzame energie verder op te trekken is verbreding naar andere energiebronnen nodig.