Het Rijk wil Lelystad Airport laten groeien tot een tweede Schiphol voor grote verkeersvliegtuigen. Volgens de huidige aanvraag worden er 45.000 vluchten per jaar toegestaan. Op termijn groeit dit door naar 90.000 of meer. Om de gewenste uitbreiding toch mogelijk te maken, is een nieuw Luchthavenbesluit nodig. Een belangrijk onderdeel van het Luchthavenbesluit is de Milieueffectrapportage (MER). Hierin worden de milieugevolgen (o.a. over geluidsoverlast) van de uitbreidingsplannen in kaart gebracht. Provincie Flevoland heeft samen met gemeenten Lelystad, Noordoostpolder en Zeewolde een zienswijze ingediend over de reikwijdte en detailniveau van de MER. Statenfractie GroenLinks Flevoland vindt deze zienswijze veel te slap en vraagt zich af of de provincie Flevoland de zorgen van de Flevolanders over de geluidsoverlast wel serieus neemt. Daarom heeft GroenLinks aan het college van Gedeputeerde Staten van Flevoland de volgende schriftelijke vragen gesteld:

1. U vraagt in uw advies terecht aandacht voor geluidshinder voor (toekomstige) woongebieden. Uit onderzoek blijkt dat vliegtuiggeluid zorgt voor o.a. een hogere bloeddruk, de nachtrust verstoort en een negatief effect heeft op de leerprestaties van kinderen. Waarom heeft GS, gezien deze gezondheidseffecten, dan toch de hindernormen die waren opgenomen in de PKB losgelaten? (ook al heeft de PKB geen juridische status meer, de hindernormen zouden nog steeds gehanteerd kunnen worden)

2. In uw advies geeft u aan dat de acceptabele uitkomsten met betrekking tot de hinderbeperking voor (toekomstige) woongebieden pas kunt beoordelen wanneer de onderzoekresultaten in het milieueffectrapport bekend zijn. Wanneer zijn de uitkomsten voor GS acceptabel en welke criteria hanteert u hierbij?

3. U geeft in uw advies aan dat de verschillende varianten van vliegroutes erg dicht langs of over woonkernen vliegen en dat er sprake is van een bandbreedte van spreiding van verkeer. Hoe breed is volgens GS die bandbreedte en wat is voor GS de minimale afstand tot de rand van een woonkern?

4. Wat is de reden dat de gemeenten Almere en Dronten zich niet konden vinden in de zienswijze van de provincie, Urk, NOP, Lelystad en Zeewolde? Is GS het met GroenLinks eens dat een gezamenlijk reactie (provincie en de zes gemeenten) een veel sterkere indruk had gemaakt dan drie verschillende? Wat heeft GS gedaan om tot een gezamenlijke reactie te komen?

5. Inwoners van Biddinghuizen maken zich zorgen over de vliegroutes en zijn een actie begonnen en hebben onlangs protest handtekeningen aan wethouder Paul Gach overhandigd. Niet alleen in Biddinghuizen maar ook agrariërs (CDO: Stichting Club Direct Omwonenden Lelystad Airport) en inwoners van andere Flevolandse woonkernen hebben zich verenigd. Is GS hiervan op de hoogte? Neemt GS hun zorgen serieus en wat gaat GS doen voor deze Flevolanders?