Wij vinden dat iedereen evenveel kans zou moeten hebben op een coronatest. Daarom hebben wij met een motie, gesteund door de PvdA, CU en 50+, het college van GS opgeroepen om in gesprek te gaan met de GGD en de gemeenten en te kijken naar mogelijke oplossingen. Een oplossing zou bijvoorbeeld een mobiele testlocatie zijn, die naar de dorpen kan rijden zodat mensen in de buurt getest kunnen worden.

Ook zien wij dat de GGD hard werkt en met man en macht probeert om alles rond te krijgen. Daarom willen we graag bekijken of de provincie kan helpen bij dit probleem, zodat het niet ten koste gaat van andere GGD-taken.

Helaas werd de motie weggestemd met 17-21. Enkele partijen zagen de noodzaak hiervan helaas onvoldoende in, en accepteren dat er ongelijkheid bestaat in de kansen op een test. Wij hopen dat de GGD, gemeenten en provincie alsnog tot oplossingen komen om deze groep ook snel te kunnen laten testen, zodat ook zij weer zo snel mogelijk hun leven kunnen oppakken.

Luister hier het interview dat Statenlid Bas de Reus hierover deed aan Omroep Flevoland