De verkoop van grond door Ontwikkelings Maatschappij Airport Lelystad Almere (OMALA) blijft sterk achter bij de verwachtingen. Dat komt door de economische recessie en de onzekerheid over de toekomst van vliegveld Lelystad. Deze situatie blijft voorlopig ongewijzigd. De personele capaciteit van de Ontwikkelingsmaatschappij kan daarom wel een tandje minder. .. . ...... De Statenfractie van GroenLinks heeft hierover moties ingediend tijdens de Algemene Beschouwingen eind mei.

De economische recessie zorgt in heel Nederland voor grote problemen in de grondverkoop, kantoren- en woningmarkt. Menig gemeentelijk grondbedrijf en onroerend goed makelaar heeft het zwaar. Ook het bedrijfsresultaat van OMALA staat momenteel sterk onder druk.

De ontwikkeling van Airport Garden City heeft niet alleen last van de algemene economische recessie maar eveneens van het feit dat de uitbreiding van vliegveld Lelystads nog steeds ongewis is.  De uitspraak van de Raad van State heeft gezorgd voor een flinke vertraging.

Nu de grondverkoop sterk achter blijft bij de verwachtingen is er voor de Ontwikkelingsmaatschappij ook minder werk. Immers, alle werkzaamheden die behoren bij de verkoop van de grond zijn nu niet aan de orde. De grondverkoop gaat pas weer toenemen als de economie weer flink gaat groeien en de uitbreiding van vliegveld Lelystad definitief is. GroenLinks vindt dat met negen personeelsleden de Ontwikkelingsmaatschappij op dit moment dan ook wel erg ruim in haar jasje zit. Aangezien het personeel grotendeels inhuur is kan, gezien de huidige situatie, makkelijk de personeelscapaciteit afgestemd worden op de huidige situatie. GroenLinks vindt dat gemeenschapsgeld zorgvuldig ingezet moet worden, zeker in tijden van bezuinigingen. Motie van GroenLinks om de personele capaciteit (tijdelijk) terug te brengen haalde geen meerderheid in Provinciale Staten.

OMALA heeft, vanwege de tegenvallende grondverkoop, een acquisitieplan gemaakt om de grondverkoop te stimuleren. Volgens de Ontwikkelingsmaatschappij is door de strategisch ligging het bedrijventerrein ook interessant voor het bedrijfsleven zonder verdere ontwikkeling van het vliegveld. OMALA is echter speciaal ontwikkeld voor luchthaven gerelateerde bedrijvigheid. Indien er nu ook andere bedrijven zich mogen gaan vestigen ontstaat er ongewenste concurrentie met gemeentelijke bedrijventerreinen. Dat kan niet de bedoeling zijn. Motie van GroenLinks om ongewenste concurrentie te voorkomen behaalde geen meerderheid in Provinciale Staten.