GroenLinks maakt zich zorgen over de continuïteit van het busvervoer in de provincie, nu aan het licht is gekomen dat er bij de nieuwe vervoerder Keolis onrechtmatigheden rondom de aanbesteding zijn geconstateerd.
Keolis, de nieuwe vervoerder, zou eind 2020 beginnen in Gelderland en Overijssel, waarna Lelystad (2021) en de rest van Flevoland (2023) zouden volgen. Al deze ritten zouden worden gereden met elektrische bussen, wat een mooie stap is naar schoner vervoer.
Op dit moment is onduidelijk wat de gevolgen zijn van de bevindingen. De provincie Flevoland doet samen met de andere provincies juridisch onderzoek naar de gevolgen. Mogelijke gevolgen zijn een boete voor de vervoerder of in het uiterste geval een nieuwe aanbesteding.
Statenlid Bas de Reus stelde in de Provinciale Statenvergadering vragen aan de gedeputeerde. GroenLinks vindt het essentieel dat het openbaar niveau ook na 2021 op peil blijft, en de dienstverlening er niet onder gaat lijden. Daarom vroegen we bijvoorbeeld of de Lelystadse concessie verlengd kan worden, mocht dat nodig zijn. Ook willen we dat de provincie de mogelijkheden tot het loskoppelen van de concessie van Gelderland en Overijssel onderzoekt.
We hebben er begrip voor dat niet alle vragen direct konden worden beantwoord, aangezien de informatie nog niet lang bekend is. De gedeputeerde heeft toegezegd in de komende weken met meer informatie te komen. Dat wachten we af, omdat het belangrijk is dat dit zorgvuldig juridisch wordt uitgezocht. We houden het uiteraard scherp in de gaten en zullen actie ondernemen als dat nodig blijkt te zijn.