Op termijn zouden er tussen de 300 en 600 reizigers per dag mee kunnen reizen. Deze verbinding zou een welkome versterking zijn van het OV-netwerk, aangezien een reis tussen deze 2 plaatsen nu ruim 2 uur duurt.

Ondanks de positieve conclusies spant Gedeputeerde Staten (GS) zich voorlopig niet in voor deze verbinding. Als reden geven zij aan dat er nog onzekerheid is over de effecten van het Coronavirus en het wel/niet uitbreiden van Lelystad Airport. Wat ons betreft een gemiste kans, want een busverbinding kan, naast forenzen, ook reizigers vervoeren van/naar bijvoorbeeld Walibi, Bataviastad, de Oostvaardersplassen of steden als Zwolle of Harderwijk, maar andersom ook vanuit Flevoland naar plaatsen als Enkhuizen en Hoorn.

Om deze reden hebben wij GS bevraagd over deze situatie. Zo wilden wij graag weten waarom GS hier niet in wil investeren, en wanneer dit wel zou kunnen. De verbinding zou nu ongeveer 1 miljoen per jaar kosten. Gelukkig geeft GS aan dat er de komende jaren verder onderzoek zal plaatsvinden. In 2028 gaat de concessie Noord-Holland in, waar deze verbinding goed in zou kunnen passen. We hopen dat deze ontbrekende schakel de komende jaren prioriteit gaat krijgen en zullen dit goed blijven volgen.