GroenLinks heeft op 26 september 2013 schriftelijke vragen gesteld aan Gedeputeerde Staten over het Advies reikwijdte en detailniveau Luchthaven Lelystad. GS heeft 16 oktober j.l. gereageerd (zie bijlage) maar heeft niet alle vragen beantwoord. Daarnaast vragen sommige antwoorden om verduidelijking. GroenLinks heeft daarom aan GS opnieuw vragen gesteld om duidelijk te krijgen wat GS ‘acceptabele geluidsoverlast’ vindt, hoe dicht vliegtuigen langs woonkernen mogen vliegen en waarom zij niets doen voor de verontruste inwoners van Biddinghuizen en andere Flevolandse woonkernen.

10 december 2013

Geacht College van Gedeputeerde Staten,

Statenfractie GroenLinks Flevoland heeft op 26 september 2013 schriftelijke vragen gesteld aan Gedeputeerde Staten over het Advies reikwijdte en detailniveau Luchthaven Lelystad. GS heeft 15 oktober j.l. de antwoorden op de vragen (HB 1539135) vastgesteld en vervolgens aangeboden aan Provinciale Staten. Dank hiervoor.

GS heeft in haar reactie niet alle vragen die gesteld zijn beantwoord. Daarnaast vragen sommige antwoorden om verduidelijking. Overeenkomstig artikel 85, lid 1 en 2 van het Reglement van Orde van Provinciale Staten, stel ik u daarom namens de GroenLinks fractie de volgende vragen over het Advies reikwijdte en detailniveau Luchthaven Lelystad (kenmerk 1497841):

Vraag 1

Welke bescherming van geluidshinder, geformuleerd in concrete maatregelen, genieten bewoners van bestaande woningen die gesitueerd zijn binnen de 20 tot 40Ke-geluidszone?

Vraag 2

Bestaande woningen die zich bevinden in de 40 tot 65 Ke-geluidszone worden van geluidsisolatie voorzien. De geluidshinder blijft hierdoor echter onverminderd hoog wat de leefbaarheid ernstig verslechtert. Bij het openen van deuren en ramen wordt het effect van geluidsisolatie ongedaan gemaakt. Bovendien kunnen de bewoners niet meer lekker in hun tuin zitten. Ook de waarde van de woningen zullen flink afnemen.

Klopt het dat GS deze verslechtering van de leefomgeving acceptabel vindt en voor deze woningen geen (extra) maatregelen wil treffen?

Vraag 3

In uw antwoord op vraag 2 (HB 1539135) geeft u niet aan wanneer de uitkomsten voor u acceptabel zijn. Daarom stellen wij wederom de vraag: wanneer is voor GS de geluidshinder acceptabel voor (toekomstige) woongebieden. Graag uitdrukken in een maximaal toegestane dB Lden.

Vraag 4

In uw antwoord op vraag 3 (HB 1539135) geeft u niet aan wat voor u de minimale afstand tot de rand van een woonkern mag zijn. Daarom stellen wij wederom de vraag: wat is voor GS de minimale afstand van een vliegroute tot de rand van een woonkern (concreet uitdrukt in meters)?

Vraag 5

GroenLinks heeft vernomen dat er nieuwe vliegroutes zijn. Deze zijn tot nu toe alleen vertrouwelijk voorgelegd aan de betrokken colleges van B&W.  Klopt deze berichtgeving? Indien bevestigend verzoekt GroenLinks PS Flevoland ook in kennis te stellen van deze informatie.

Vraag 6

Kan GroenLinks concluderen uit uw antwoord op vraag 5 (HB 1539135) dat GS, naast geformuleerde regionale kader, niets doet voor de verontruste inwoners van Biddinghuizen en andere Flevolandse woonkernen en dus hun zorgen niet serieus neemt? Indien ontkennend, welke concrete activiteiten en maatregelen treft GS voor de verontruste Flevolanders om de geluidsoverlast te verminderen/voorkomen?

Vraag 7

Volgens Erik Lagerweij, directeur Lelystad Airport, komen er op de luchthaven maximaal 60 mensen te werken. Momenteel werken er 20. Is GS het met GroenLinks eens dat de kosten en vooral de geluidshinder, gezondsheidseffecten (o.a. hogere bloeddruk, verstoorde nachtrust, verslechtering leerprestaties van kinderen) en de negatieve effecten op de landbouw niet opwegen tegen slechts maximaal 40 banen en dat GS beter kan inzetten op het creëren van werkgelegenheid in de groene economie?