Tijdens een ommetje door het centrum, loopt Lahlah aan tegen de filmopnames van de kindermotiemarkt door Omroep Flevoland. Ze knielt voor de Lelystadse kinderen die hun ideeën voor zich hebben geëtaleerd. Lahlah, van huis uit kinderpsycholoog, is duidelijk in haar element in de nabijheid van kinderen. Even later krijgt ze nog een kans, als ze kinderen van de Ascanen Scouting tegen het lijf loopt. Met hen loopt ze spontaan in een polonaise door de winkelstraat.

Na een uurtje markt fietst Lahlah samen met Abassin Nessar, de Flevolandse kandidaat, en een groep GroenLinksers en PvdA’ers, naar de Kubus om daar Martine Visser, de directeur van Centrada Wonen, op te halen. Visser begeleidt hen langs diverse projecten van Lelystad-Oost, waar ze vertelt over hoe de aanvankelijke woonutopieën in het groene Lelystad steeds meer teniet werden gedaan door de sociale problematiek die de armere Amsterdammers met zich meenamen in de jaren tachtig. Met Almere als directe concurrent moest Lelystad gaan leuren om de net gebouwde woningen vol te krijgen. Armoede, echtscheidingen en (jeugd)criminaliteit waren aan de orde van de dag. Tegenwoordig worstelt Lelystad ook nog met huisjesmelkers die grotere woningen, zoals die in de Zandbank, volproppen met meerdere families en arbeidsmigranten.

Dan komt Lahlah aan bij het inloophuis Open Haven, waar ze gaat praten met de wethouders Annemieke Messelink en Sjaak Kruis en leden van de fracties van GroenLinks en de PvdA uit Lelystad en Almere. IDO interim directeur Dik van den Dool vertelt samen met zijn vrouw Jose over de nauwe samenwerking tussen hun hulpverleningsorganisatie en het MDF en Humanitas. Samen met de wijkagent en Centrada proberen ze zo laagdrempelig mogelijk, via gastvrouwen, inwoners op te vangen die in de problemen zijn geraakt. Voor 2,5 euro kunnen mensen bovendien elke dag komen eten als ze zelf niet in staat zijn om te koken.

Messelink is blij met de nauwe samenwerking tussen de organisaties en de Raad. Zo kunnen ze de problemen structureler aanpakken en niet alleen pleisers op de wonden doen. Ze vertelt dat ze als wethouder met onder meer armoede en schulddienstverlening onder haar hoede, één miljoen euro van de raad tot haar beschikking heeft gekregen om in te zetten tegen armoede.

Sjaak Kruis legt aan Esmah Lahlah uit hoe de wethouders in Lelystad hun partijpolitieke kleuren hebben afgeworpen en zich zo beter kunnen inzetten voor alle inwoners van Lelystad. Politiek hoeven ze niets meer binnen te halen. De scheidslijn tussen coalitie en oppositie verdwijnt zo. De
Raad weet nu veel beter wat ze wil en ook ambtelijk wordt dit versterkt en gestimuleerd. Abassin: “Het komt dus ten goede van het behalen van je doelen”. Lahlah: “Samen kan het; de kracht van verbinding”. Raadslid Iris Brouwer-Vink van GroenLinks Lelystad vertelt dat de ambtenaren hierin nog zelfs voorliepen op de Raad. “Het is echt een maatschappelijke beweging.”

Toch loopt nog niet alles soepel. Messelink oppert dat het Rijk ook moet leren los te laten en de gemeenten te vertrouwen. Lahlah herkent dit: “Je komt vaak klem omdat je wel de verantwoordelijkheden draagt, maar niet de bevoegdheden hebt. Daar ageer ik tegen. Er wordt bovendien een soort spel gespeeld tussen overheden, terwijl je één overheid hoort te zijn.

Esther Hagelaar, GroenLinks raadslid in Almere, heeft persoonlijk ervaren hoe ongelijk inwoners van verschillende gemeenten soms worden behandeld. Toen ze een rolstoel nodig had, kwam ze er achter dat als je als Amsterdammer dit wel vergoed krijgt, maar als je in Eindhoven woont bijvoorbeeld niet. “Dit moet niet afhankelijk zijn van hoe rijk een gemeente is,” vindt Hagelaar. Lahlah beaamt dit: “Bij belangrijke zaken als de zorg horen er geen gemeentelijke verschillen te zijn.”

Het is belangrijk dat we haast gaan maken om oplossingen te vinden voor belangrijke zaken als het klimaat, bestaanszekerheid en migratie”, zegt Lahlah. “Deze zaken zullen niet binnen één termijn worden opgelost. De polarisatie gaat er uit worden gegooid. Ik ben heel blij met de samenwerking met de PvdA. We zetten de verschillen opzij en gaan de versnippering tegen. Ik ben vandaag geïnspireerd en ga de mooie dingen die hier gebeuren met belangstelling blijven volgen.”

Kick off campagne