In de Provinciale Staten is er eerder aangedrongen op een datacenter strategie voor Flevoland, waarbij de ecologische en energetische inpassing zwaarwegend moet zijn. We hadden graag gezien dat de beslissing over de vestiging van Meta en de wenselijkheid daarvan, wordt uitgesteld totdat deze provinciale visie er is. Daarnaast wordt er landelijk aan een strategie gewerkt, het lijkt ons verstandig daar op te wachten.

Veel is nog onduidelijk, vooral over de energielevering aan het bedrijf en de mogelijke teruglevering van restwarmte. De vraag over restwarmte leeft ook bij het Rijksvastgoedbedrijf, deels eigenaar van de grond bestemd voor het datacentrum.

Als GroenLinks zetten wij überhaupt vraagtekens bij de enorme energievraag van dit bedrijf, terwijl de energietransitie niet wil vlotten in Nederland en we in vergelijking met andere Europese landen ver achterblijven met de verduurzaming van ons land.

Wij zijn geen tegenstanders van datacenters. Een goede infrastructuur van datacenters en ICT-bedrijven is onmisbaar in Nederland. Deze geclusterde datacenters voor lokaal/regionaal gebruik zijn juist energie-efficiënt. Dat moet de inzet zijn van een datacenter strategie.

Ondergetekenden spreken dan ook de hoop uit dat Zeewolde een pas op de plaats maakt met de beslissing. Als dit niet mogelijk is dan roepen we op om de komst van dit datacenter te voorkomen.

Steven Vrouwenvelder, namens de Provinciale Statenfractie GroenLinks

Ledenraadpleging GroenLinks in Zeewolde

Jaap Steenkamer, namens GroenLinks Almere

Sjaak Kruis, namens GroenLinks Lelystad