GroenLinks Flevoland staat achter deze initiatiefwet van onze landelijke collega’s. Nachtvluchten zorgen voor overlast, voornamelijk qua geluid, en zijn niet noodzakelijk. Het afbouwen van nachtvluchten is ook een van de voorwaarden aan de financiële steun aan KLM geweest.
De Gedeputeerde Staten van Flevoland hebben inmiddels een zienswijze ingediend op deze wet. Zij stellen dat Lelystad AirPort een goed alternatief kan bieden voor deze nachtvluchten. Onze fractie kan zich niet vinden in deze zienswijze. Wat ons betreft wordt er teveel gefocust op economische en worden andere belangrijke waarden, zoals natuur, rust en milieu, vergeten.
GS stelt dat de opening van luchthaven Lelystad een oplossing is voor het verminderen van de nachtvluchten. Deze vluchten kunnen dan immers overdag plaatsvinden op Lelystad AirPort, waar wel ruimte is. Het idee van de wet is wat ons betreft echter niet het verplaatsen van vluchten, maar het verminderen van vluchten.
Door nachtvluchten te verplaatsen naar de dag verminder je weliswaar de nachtelijke overlast, maar vergroot je de overlast overdag. Dat is geen structurele, duurzame oplossing en zien wij als het verplaatsen van een probleem.
Wel zijn we blij met het standpunt van GS dat er absoluut geen ruimte is voor nachtvluchten op Lelystad AirPort. Tussen 23.00 en 06.00 mag er geen vliegverkeer plaatsvinden van en naar de luchthaven.