In 2023 start de nieuwe busconcessie, het recht voor een nieuwe vervoerder om op de lijnen in Flevoland, Gelderland en Overijssel te rijden. Oorspronkelijk zou die dit jaar al zijn ingegaan, maar door waarschijnlijke fraude bij het toen gekozen bedrijf, wordt de concessie opnieuw aanbesteed. Het geld dat toen gereserveerd is voor verduurzaming van de bussen, wordt nu vastgehouden en blijft beschikbaar. 

Het is waarschijnlijk (nog) niet mogelijk om 100% duurzaam te rijden, omdat de techniek voor uitstootvrije buurtbussen en langeafstandsbussen nog niet goed ontwikkeld is. We streven uiteraard wel naar een zo hoog mogelijk percentage. In het Programma van Eisen, waar we de nieuwe vervoerder aan kunnen houden, willen wij hoge eisen stellen op het gebied van duurzaamheid. Daardoor is het gereserveerde geld misschien niet nodig. In dat geval kan het geld ook aan andere verduurzaming van het OV worden besteed.

Ook was er aanvankelijk €500.000 gereserveerd voor een pilot met een waterstofbus. Voorlopig gaat die niet door, dus dat geld kan anders worden besteed. Dat geld gaat nu ingezet worden voor klimaatdoelstellingen.

Van enkele partijen lag er een voorstel om deze laatste 5 ton ook nog te reserveren voor verduurzaming van het OV. Wij hebben daar tegen gestemd omdat we verwachten dat het bedrag van €500.000 voldoende is voor schoon OV, en omdat we de besteding van de andere 5 ton (klimaatdoelstellingen) goed vinden.