Adillia Roda, fractievoorzitter Provinciale Staten GroenLinks:

Voorzitter, wie de jaarstukken leest zou wel eens kunnen denken dat het erg goed gaat met Flevoland. Voorzitter dit mooie beeld moet ik helaas verstoren. Natuurlijk zijn er veel dingen die goed gaan en voelen de meeste inwoners van Flevoland zich gelukkig, maar er zijn toch ook erg veel punten waarop mijn fractie verbetering nodig acht.

Sociaal

Op het sociale vlak hebben we recent de nieuwe gegevens gezien in de sociale atlas:

o Het aantal eenzame mensen in onze provincie is schrikbarend hoog,

o het aantal eenoudergezinnen in de steden is veel hoger dan gemiddeld in Nederland en stijgt bovendien sneller.

o Het aantal voortijdig schoolverlaters is in enkele gemeenten onacceptabel hoog

o en het aantal mensen in de steden dat vrijwilligerswerk doet is lager dan gemiddeld.

Hieruit komt een beeld van veel mensen die niet participeren of zich minder betrokken voelen bij de samenleving. Werk aan de winkel is onze conclusie.

Wat betreft jeugdzorg worden wij door GS met grote regelmaat geïnformeerd over de stand van zaken rond de wachtlijsten, maar voorzitter, wat gaat er schuil achter die cijfers? Wordt het niet eens tijd dat we ons veel meer gaan richten op de kwaliteit in plaats van de kwantiteit? Moeten we niet eens extra gaan inzetten op de kwalitatieve ondersteuning van de medewerkers in de zorg, zodat zij met nog grotere deskundigheid hun werk kunnen doen?

Voorzitter, 80% van de effectiviteit van een zorgtraject hangt af van de zorgverlener in kwestie, slechts 20% hangt samen met de gebruikte methodiek. Dat stelt hoge eisen aan de capaciteiten, de inzet en de motivatie van het personeel. De werkers in deze sector hebben te maken met een erg grote regeldruk en enorm veel administratieve rompslomp, daarnaast is er onzekerheid over hun aanstelling door alle tijdelijke financieringen en kampt de sector met een negatief imago als gevolg van incidentele excessen. Wij stellen voor om het komende jaar alles op alles te zetten om de werkers in de jeugdzorg zo optimaal mogelijk te laten functioneren en te ontlasten van al teveel administratie.

Natuur

Dan de natuur. Flevoland draagt bepaald niet veel bij aan de instandhouding van de biodiversiteit in Nederland. Onze grootschalige landbouw werkt zeer nadelig uit voor vele soorten planten, vogels en andere dieren. Wie heeft er bijvoorbeeld de afgelopen tijd nog een leeuwerik gezien?

De economische activiteiten in de Oostrand die separaat van elkaar plaatsvinden, dus zonder goede regie, laten zien dat de natuurcompensatie niet altijd volgens de Europese afspraken plaatsvindt.

Het Oostvaarderswold is voortvarend aangepakt maar jammer dat er in sommige kringen nu een discussie dreigt rond het zoekgebied over opofferen van landbouwgrond. Daarbij wordt de voedselcrisis als oneigenlijk argument ingezet. Voorzitter, ik weet dat het College zich niet laat meeslepen in deze discussie maar wil er toch enkele woorden aan wijden. Die paar vierkante meter landbouwgrond voor natuur in Flevoland hebben op dat mondiale voedselprobleem geen enkele invloed. Het Nederlands c.q. Europees landbouwareaal is ruim voldoende voor onze voedselbehoefte.

De voedselcrisis doet zich vooral elders in de wereld voor en kan ook grotendeels elders worden opgelost, bijvoorbeeld door verbeteringen in de landbouwmethoden. Dat betekent niet dat wij er niets mee te maken hebben, integendeel. Wij hier in Nederland, in Flevoland kunnen in belangrijke mate bijdragen aan de oplossing door ons consumptiepatroon aan te passen en vooral lokaal geproduceerd voedsel te eten, minder vlees op het menu te zetten en zeker geen palmolie te gebruiken of soja aan onze varkens te voeren.

Mobiliteit

Waar de Zuiderzeelijn grote kansen bood voor de ontwikkeling van de economie van Flevoland, met name in de Noordoostpolder heeft dit College ingezet op de verbinding Schiphol-Lelystad,

de drie noordelijke provincies met hun lobby in de steek gelaten

en een sigaar uit eigen doos met fooi voor de Noordoostpolder geaccepteerd.

Voorzitter wij vinden dit eeuwig zonde en zien graag dat het College alle mogelijkheden onderzoekt om alsnog een hoogwaardige OV-verbinding naar het noorden te realiseren. Hierbij moeten ook de mogelijkheden van goederenvervoer worden meegenomen.

Wij steunen de VVD motie voor een tijdelijke voorziening in Lelystad Noord, maar gaan ook voor een definitievere oplossing in de vorm van een spoorverbinding die aansluit op de lijn Heerenveen-Groningen.

De fossiele brandstoffen worden langzamerhand onbetaalbaar en hun beschikbaarheid vermindert snel. In onze mobiliteit zijn wij nog steeds grotendeels, namelijk meer dan 80 %, afhankelijk van olie. Daarom vragen wij wederom aandacht voor de fiets. Dat dit toch een ondergeschoven kindje blijft bleek maar weer toen vorige week het tevredenheid-onderzoek over de provinciale wegen en vaarwegen werd gepresenteerd in de commissie Werk. De fiets kwam in het hele verhaal niet voor. Wil dit college nu werkelijk gaan voor een klimaatneutraal en een duurzaam Flevoland? Wij zien dan veel kansen door het verbeteren van de fietsverbindingen tussen de kernen van onze provincie. Haast maken in deze kan veel geld besparen. Niet alleen qua infrastructuur maar ook voor zaken als milieu en volksgezondheid. Het werkbezoek aan Sportservice Flevoland gaf ook weer duidelijk aan dat bewegen op eigen kracht een gezonde zaak is en waar mogelijk gestimuleerd en ondersteund moet worden.

Luchthaven Lelystad

Dan een ander hoofdpijnpunt, althans wat ons betreft: De Luchthaven Lelystad. Het lijkt erop dat slechts nog de bestuurders in Flevoland enig vertrouwen hebben in de PKB. Recent is het conceptadvies van de zogenaamde Tafel van Alders bekend geworden. Dit overleg adviseert het kabinet. Daarin wordt Lelystad Airport nadrukkelijk betrokken bij de ontwikkeling van Schiphol. De PKB blijkt daarvoor te smal. Er zullen nachtvluchten komen vanwege concurrentiemogelijkheden voor de low cost carriers, die zullen neerstrijken op Lelystad Airport. Het Rijk moet faciliteiten creëren voor het leisureverkeer, er moet capaciteit voor complete operaties met 30.000 tot 35.000 bewegingen komen (nu 14.000). Het luchtruim alhier moet worden aangepast ten behoeve van aanpassing van het luchtruim voor Schiphol. Vorige week stonden berichten in de krant over het verplaatsen van de complete vloot van Transavia naar Lelystad en in dat kader werd ook Easy Jet genoemd. Ondertussen gaan low-cost maatschappijen regelmatig failliet waardoor de continuïteit van de operaties op de luchthaven niet erg zeker is.

Onze conclusie:

Zeg maar dag PKB, zeg maar dag rust, ruimte en groen als sellingpoint voor Flevoland. En zeg maar dag tegen de nachtrust van de Flevolanders en dag tegen de leefbaarheid in belangrijke delen van Flevoland.

Of dat alles de voorspelde werkgelegenheid zal opleveren blijft onzeker terwijl we twee dingen zeker wel weten: de nadelige effecten zullen veel groter zijn dan waar we tot nu toe mee rekenden en financieel zal de luchthaven een bodemloze put blijken zo wijzen de ervaringen elders uit!

Wat ons betreft is het steken van provinciale middelen in een open einde regeling voor de luchthaven een onverantwoord gebruik van de belastingcenten van de hardwerkende Nederlander.

Energie

Het realiseren van duurzame energie respectievelijk de besparing op energie blijkt voor GS toch een lastig punt.

We hebben met genoegen kennis genomen van het feit dat Flevoland meedoet met de taskforce LED verlichting en worden daarover graag nader geïnformeerd.

Windenergie is uitstekend, maar kijkend naar de huidige beleidsregel twijfelt mijn fractie aan de haalbaarheid van het ‘verleiden’ van turbine-eigenaren naar de grotere turbines. Met het principe van verleiden is op zich niks mis, maar het resultaat kon wel eens tegenvallen. Het college heeft volop ingezet op deze verleidingstactiek, maar het wedden op alleen dit paard is niet verstandig.

We hebben wellicht in Flevoland het punt van verzadiging op dit moment bereikt en moeten wat verder gaan kijken. Waarom niet voluit ingezet op zonne-energie? Alle mogelijkheden zijn aanwezig en het biedt uitgebreide kansen voor techno-innovatie. Die kansen moeten alleen wel worden opgepakt.

Hetzelfde geldt voor de warmte-koude-opslag. Eenvoudig aan te brengen, maar wel een hindernisbaan als het gaat om de uitgebreide regelgeving. Daar moesten we maar eens snel beginnen met vereenvoudiging van regelgeving.

Ook de bio-energieopwekking staat onder druk. De nadelen van de zogenaamde eerste generatie bio-energie, we wezen er vorig jaar al op, zijn inmiddels genoegzaam bekend. De subsidies zijn minder aantrekkelijk geworden. Ook op dit punt kan het college doorpakken met het stimuleren van innovatie waardoor reststoffen worden gebruikt in plaats van voedingsstoffen.

Afgewogen moet worden of het bouwen van aardgastankstations nog wel verstandig is. Aardgas is immers ook een fossiele brandstof en dus eindig. Ontwikkeling van waterstoftechniek is wellicht een duurzamer en uiteindelijk dus rendabeler optie.

Wend dus de steven richting de echt schone energiemogelijkheden en wees daarbij creatief en vooral innovatief. Bied bedrijven hier de mogelijkheden deze energiebronnen te ontwikkelen. Goed voor het milieu en de economie en dus goed voor Flevoland.

Ontwikkel een klimaatbeleid dat écht toonaangevend is en een voorbeeld voor Nederland biedt, zoals de statenbreed aangenomen motie van 5 juli 2007 aangeeft.

Voorzitter ik begon mijn betoog met de opmerking dat er nog heel wat te verbeteren valt. Ik wil graag afsluiten met een onderwerp waarover mijn fractie haar tevredenheid wil uitspreken en dat betreft de uitstekende ondersteuning die wij krijgen uit de organisatie.

In het bijzonder wil ik graag de bodes, notulisten, medewerkers van de servicedesk en medewerkers van de catering bedanken voor hun soms onzichtbare, maar altijd goede zorgen tijdens al onze vergaderingen. Hulde daarvoor.