In de daluren (tussen de spitsen en in de avonduren) gaan er op enkele lijnen minder bussen rijden. Het gaat om de lijnen 21/22 in Dronten, de 160 tussen Almere en Zeewolde en de 71 en 141 in de Noordoostpolder. Hierdoor ontstaat er op deze lijnen in de daluren een uursdienst. Financieel snappen we deze keuze, maar voor sommige mensen is een bus een noodzakelijk vervoermiddel. Een uursdienst is dan erg onaantrekkelijk.

Wij vragen ons af of er voldoende is gekeken naar de maatschappelijke gevolgen van het afschalen, en of er niet teveel is gefocust op de kosten. Verder zijn we benieuwd of er gekeken is naar alternatieven, bijvoorbeeld kleinere busjes.

GroenLinks zet in op hoogwaardig openbaar vervoer. Een halfuursdienst hoort daar wat ons betreft bij. Daarom zetten we ook in op het zo snel mogelijk weer herstellen van deze lijnen. Zodra de Coronamaatregelen voorbij zijn, komen de reizigers hopelijk weer snel terug. Onduidelijk is nu tot wanneer deze maatregelen duren.

Om duidelijkheid te verschaffen over deze situatie en om de mogelijkheden tot uitbreiding inzichtelijk te maken, hebben we samen met het CDA de volgende (schriftelijke) vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten. We hopen binnen enkele weken antwoord te krijgen.

1. De aanpassingen zijn ingegaan op 28 februari. Wat zijn de eerste constateringen op de betreffende lijnen? Zijn er bijvoorbeeld minder reizigers door de wijzigingen?

2. In Dronten (lijnen 21 en 22) en in de Noordoostpolder (lijnen 71 en 141) ontstaan er uursdiensten in de daluren. Dat betekent dat scholieren en werkenden soms tot een uur moeten wachten op een bus. Is het college het met ons eens dat een uursdienst ongewenst is, en dat een halfuursdienst nodig is omdat de bus een noodzakelijk vervoermiddel is voor scholieren vanwege de reisafstand?

3. Duidelijk is dat er minder inkomsten zijn vanwege de Coronamaatregelen. Tegenover de kosten van een busverbinding staan maatschappelijke baten als bereikbaarheid en zelfredzaamheid. Is er, naast de inkomsten, ook gekeken naar de maatschappelijke gevolgen van afschalen?

4. Wat zijn de kosten om de betreffende lijnen weer te laten rijden als voor 28 februari? Is GS bereid deze kosten (binnen het budget mobiliteit) als optie mee te nemen in de perspectiefnota, en aan te geven ten koste waarvan dat zou gaan?

5. Is er overwogen om in de daluren met kleinere bussen te rijden, om zo het percentage lege stoelen te verminderen? Zo ja, waarom heeft die optie geen doorgang gevonden?

6. Reizigers van buslijn 160 kunnen nu tot 18 uur reizen, waar dat eerder tot 22 uur was. Ook tijdens de avondklok zijn er mensen die het OV nodig hebben om hun reis te maken. Hebben deze reizigers inmiddels alternatieven gevonden? Zo nee, zijn GS en de vervoerder in staat die aan te bieden?

7. Zijn GS en de vervoerder voornemens om de betreffende ritten van lijn 160 direct weer op te starten zodra de avondklok afgeschaft is?

8. Onduidelijk is tot wanneer deze maatregelen van kracht zijn. Tot wanneer zijn ze van kracht? Zodra er versoepelingen mogelijk zijn, is de kans reëel dat de reizigersaantallen weer oplopen. Zijn GS en de vervoerder van plan om de frequentie weer te verhogen zodra de Coronamaatregelen worden versoepeld en de mogelijkheid tot reizen weer toeneemt?

9. De provincie verwacht dat de reizigersaantallen pas in 2025 weer ‘normaal’ zijn. Heeft dat (op voorhand) gevolgen voor deze lijnen?

Inmiddels zijn onze vragen beantwoord, zie hier
Binnenkort staan de wijzigingen in de busdiensten op de agenda in Provinciale Staten. We praten dan verder over dit onderwerp. GroenLinks zal zich uiteraard inzetten voor zo min mogelijk wijzigingen.