Dekking
Het verkleinen van het klimaatfonds, de ingrepen in de sociale zekerheid, jeugdzorg en het afbouwen van kansengelijkheid in het onderwijs zorgen voor harde klappen op deze terreinen.
Een pijndossier dat in de provinciale politiek van Flevoland extra hard aankomt, is de afbouw van de Lelylijn-gelden. Maar liefst 1,9 miljard euro (55,9%) wordt weggehaald bij de Lelylijn en herverdeeld naar de Nedersaksenlijn en “overige infrastructurele projecten”, zoals de N50, aldus de BBB.

Verschuiving gelden
Deze verschuiving van budgetten is al langer onderwerp van gesprek in Den Haag. Toch nam de gehele Kamer vorig jaar nog een motie aan om dit juist níet te doen en de 3,4 miljard euro voor de Lelylijn te behouden. De coalitie kiest desondanks voor een andere route.
Vandaag werd bovendien bekend dat de vrijgemaakte gelden niet besteed zullen worden aan de verbreding van de N50, wat deze politieke keuze des te pijnlijke maakt.

Niet voor de regio
De coalitiepartijen hebben ervoor gekozen om Flevoland, Groningen en Friesland  van hun prioriteitenlijst te schrappen en de mobiliteitsknelpunten en -wensen in deze provincies niet aan te pakken. Juist dat was wat we wél hoopten van een kabinet dat zou opkomen voor de regio.

Droom in duigen
De GroenLinks-PvdA-fractie in Flevoland baalt enorm van deze keuzes. De Lelylijn is van cruciaal belang voor onze provincie en de droom om deze te realiseren wordt hierdoor een stuk minder realiseert.

Zie ook instagram