Voor een groot deel van Flevoland betekent het gelukkig op korte termijn niet veel. Het busvervoer in Flevoland (exclusief Almere en Lelystad) zou pas in 2023 overgaan in de nieuwe concessie, dus dat is voorlopig gegarandeerd. Almere heeft een eigen concessie, en staat dus los van deze problematiek.
Het busvervoer in Lelystad daarentegen zou in september 2021 overgaan in de nieuwe concessie. Er zijn nu, simpel gezegd, twee opties. Overijssel en Gelderland richten nu een noodconcessie voor de komende twee jaar in, om busvervoer in die provincies te kunnen garanderen. Hier zou Lelystad bij aan kunnen sluiten. De andere mogelijkheid is om de huidige concessie van Arriva nog wat langer door te laten lopen.
De colleges van GS verwachten op korte termijn een uitspraak te doen over de voorkeursvariant. Dat kost enige tijd omdat alle juridische, kwalitatieve, en financiële consequenties uiteraard goed tegen elkaar moeten worden afgewogen. Later dit jaar volgt natuurlijk ook uitsluitsel over de nieuwe concessie, want die gaat nu opnieuw worden aanbesteed. De verwachting is dat die twee jaar later dan gepland in kan gaan. Onderzocht wordt ook of Keolis daar weer aan mee kan doen. In verband met de onzekere reizigersaantallen de komende jaren, is het nog onzeker of we de nieuwe concessie op hetzelfde niveau kunnen behouden. GroenLinks volgt dit dossier op de voet en we zullen er natuurlijk alles aan doen om ook in de toekomst goed openbaar niveau te behouden!