Het actieplan geeft een goed beeld van de ernst van de situatie: de biodiversiteit in Europa en Nederland holt al jaren achteruit, waardoor de veerkracht van ons ecosysteem afneemt. Met grote risico’s voor de landbouw, bodem, gezondheid en economie wereldwijd en in Flevoland. Het plan constateert terecht dat miljarden investeringen risico’s lopen als gevolg van biodiversiteitsverlies. Want stel dat je in Flevoland, net zoals in China, je fruitbomen met kwastjes moet gaan bestuiven omdat er geen bijen meer zijn? En hoe groot zijn de risico’s op nieuwe zoonosen zoals Covid of Q-koorts, vanwege het dicht op elkaar leven van mensen en heel veel dieren?

Het actieplan zet in op het verbinden van (ecologisch beheerde) bermen en waterwegen met natuurlijke oevers. Dat is goed voor vogels en insecten, maar de natuur, de kleine en grote fauna, heeft meer baat bij het verbinden van bestaande natuurgebieden. Een motie met die strekking van de Partij voor de Dieren en GroenLinks, haalde het niet.

Het plan stelt verder vast dat werkelijke biodiversiteitswinst alleen te behalen valt als de natuurwaarden in het agrarisch gebied, de stad en de randen van de natuurgebieden omhoog gaan. Dat onderschrijven we, maar hoe pak je dat aan? Hoe stimuleer je boeren om natuurvriendelijker te ondernemen? Daar vinden we helaas weinig over terug in het plan. Bestrijdingsmiddelen in de landbouw zijn vaak dodelijk voor veel insecten, maar zijn ook slecht voor de gezondheid van mens en dier en de kwaliteit van bodem en water. Vooral omdat we niet weten wat het gecombineerde effect is van verschillende middelen die door elkaar worden gebruikt, maar elk afzonderlijk ‘veilig’ worden geacht. Dit stapeleffect van bestrijdingsmiddelen is nauwelijks onderzocht. Wat ons betreft zou de provincie meer aandacht moeten besteden aan het verminderen van het gebruik van deze middelen. Er zijn immers alternatieven zoals strokenlandbouw, voedselbossen en groenbemesting. Helaas is er geen meerderheid in de Provinciale Staten die de zorgen over de effecten van landbouwgif voor de natuur en de gezondheid deelt. Een amendement hierover van de Partij voor de Dieren en GroenLinks werd dan ook niet aangenomen.

Een aantal partijen, waaronder GroenLinks, vindt dat er dieper in de buidel mag worden getast voor het herstel van de biodiversiteit en de natuur. Ook hiervoor kregen we onvoldoende handen op elkaar.

Wat hebben we dan wel bereikt? In de eerste plaats de startdatum, die met een jaar vervroegd is, zodat er onmiddellijk kan worden begonnen met de uitvoering. Daarnaast is een gezamenlijke motie van PvdA, CU, D66, SP en GroenLinks om behoud en herstel van de biodiversiteit uitgangspunt van provinciaal beleid te maken aangenomen.

Tenslotte keurde een meerderheid van de Staten een motie van de VVD goed om alle boeren in Flevoland een bedankje te sturen voor hun bijdrage aan de verduurzaming van de landbouw -die nauwelijks aantoonbaar is- in de vorm van een zakje wilde bloemenzaad. Een actie die enkele tienduizenden euro’s gaat kosten en waarvan de effectiviteit minimaal is. Vanzelfsprekend hebben wij tegen deze motie gestemd.