Het is mooi om te zien hoe we in dat platform zoeken naar een versterking in de regio op het gebied van Energie, Klimaatadaptatie, Duurzaamheid en Circulaire Economie. Op al deze thema’s hebben we afspraken gemaakt. Een concreet voorbeeld hiervan is onze ambitie op duurzaam en circulair inkopen: we hebben afgesproken om voor 5 inkooppakketten duurzaam en circulair aan te besteden. Denk aan asfalt en beton, catering en kantoorinrichting. Als overheden kunnen we massa maken om het aanbod te verduurzamen: inkopen met impact! Ook de Flevolandse gemeenten die niet onder de MRA vallen, hebben deze afspraken omarmd.

En toen kwam de coronacrisis. Terwijl we onverdroten doorgingen met onze plannen, kregen we al snel een gevoel van urgentie. Deze crisis is heftig. De klimaatcrisis is nog disruptiever. Hoe zorgen we dat duurzaamheid niet omlaag valt op het prioriteitenlijstje? Tegelijkertijd biedt de coronacrisis ook kansen: de roep om korte ketens is nog nooit zo groot geweest, de lucht is schoon en er komen technici op de arbeidsmarkt met talenten die we hard nodig hebben voor de energietransitie. Het ene kantelpunt raakt het andere.

In gesprek met Marieke van Doorninck, GL wethouder in Amsterdam, hebben we het idee opgevat om in de MRA een versnelling en intensivering van de plannen te initiëren. We kunnen hierbij leren van de banenmotoren die de gemeente Amsterdam heeft opgezet om de investeringen op het gebied van duurzaamheid naar voren te halen en te intensiveren. De duurzaamheidssector kan een belangrijke banenmotor worden. Denk aan de medewerkers van Schiphol die boventallig worden: als we met het onderwijs afspreken dat er versneld kan worden omgeschoold en met werkgevers op het gebied van energietransitie dat ze deze mensen in dienst nemen, hoeft er geen periode van werkloosheid te zijn voor deze technici.

Vanuit dit initiatief wordt vanuit de MRA momenteel gewerkt aan een Green Deal. We kunnen het als overheid niet alleen, daarom ben ik blij dat ondernemers en onderwijs nauw betrokken zijn. Het doel is om concrete afspraken te maken met bedrijfsleven, onderwijs en overheid om gezamenlijk te investeren in banen, duurzame initiatieven en circulaire economie.

Het belangrijkste is hierbij om geen hoogdravende taal uit te slaan, maar daadwerkelijk spijkers met koppen te slaan. Daarom werken we een aantal hele concrete lijnen uit die op korte termijn ook echt effect kunnen hebben. Denk hierbij aan woningbouw en renovatie, het koppelen van technisch talent en duurzame banen, duurzame bedrijventerreinen, circulair textiel, fietsinfrastructuur en een versnelling van laadinfrastructuur voor elektrische auto’s.

We hopen natuurlijk zoveel mogelijk gemeenten mee te krijgen en ook vanuit de Regio Zwolle heb ik al belangstellende vragen gekregen. Nieuwsgierig naar wat er allemaal gebeurt op dit gebied?

Via de website van de MRA kun je de leidraden voor duurzaam inkopen downloaden en de compilatie bekijken van de webinar over de duurzaamheid top van 29 oktober.

Verslag MRA duurzaamheid top “Groen licht aan het einde van de tunnel”

Criteria voor circulaire inkoop van asfalt, catering en kantoorinrichting