Als verdediging noemde de gedeputeerde dat hij in de veronderstelling verkeerde dat Provinciale Staten achter deze lobby zou staan. Niets is minder waar. Het leverde het college een Motie van Treurnis op, die unaniem gesteund werd door alle fracties.

Ook GroenLinks heeft vragen en bedenkingen. Een datacentrum is een energieslurper en de vraag is hoe en uit welke bron deze energie geleverd gaat worden. Inmiddels is bekend dat een klein deel van de benodigde energie op het terrein van Meta en het naast gelegen bedrijventerrein opgewekt gaat worden met zonne-energie. Ook zal er een onderstation door Meta worden gebouwd voor de levering van energie. Hiervan kunnen ook andere bedrijven en inwoners gebruik van maken.

Verder heeft zo’n centrum koelwater nodig en ook al wordt daar geen kostbaar drinkwater voor gebruikt, het zal ergens vandaan moeten komen.

Of de toegezegde levering van restwarmte voor huishoudens haalbaar is, moeten we nog maar afwachten. Dit wordt momenteel onderzocht door TNO.

Meta heeft toegezegd te willen investeren in de infrastructuur en de ruimtelijke inpassing van de immens grote hallen met veel groen en biodiversiteit. Dit zijn voorwaarden die onderhandeld zijn met het bedrijf om tegemoet te komen aan de eisen van de gemeente, het waterschap en de provincie.

Dataopslag en -gebruik, we kunnen niet meer zonder. GroenLinks is echter voorstander van kleinere hubs, die bedoeld zijn om diensten te leveren aan lokale bedrijven en overheden. Dit is energie-efficiënt. Daarnaast hebben we vraagtekens bij de ethische kant van bedrijven als Facebook.

Uiteindelijk zal de gemeente moeten beslissen over wel of geen reusachtig datacentrum.

Mocht de raad tegen stemmen, dan heeft de coöperatie “Land van Ons” die overal in Nederland investeert in duurzame landbouw, al aangeboden de grond te willen kopen.