Volgens een artikel in de Volkskrant over het verdwijnen van stiltegebieden in Nederland werd Flevoland genoemd als de provincie met de meeste krimp. Wij stelden vragen omdat stiltegebieden in de natuur essentieel zijn voor de fauna en natuurlijk ook voor bezoekers. Wij vroegen of de provincie aan zou kunnen geven welke gebieden het stempel ‘stiltegebied’ hebben en wat er wordt gedaan om die stilte te waarborgen.

Een jaar later zijn er in het Kuinderbos, Roggebotzand en het Horsterwold stiltegebieden aangewezen. Dat betekent dat hier geen activiteiten mogen plaatsvinden die veel herrie veroorzaken. De bezoeker wordt aangemoedigd om naar de natuur te luisteren zoals vogelgeluiden of het ruisen van riet en bomen.

Gedeputeerde Cora Smelik: “Flevoland is een provincie van groen, rust en ruimte. Rust ontstaat ook door de afwezigheid van geluid. De normen voor deze stiltegebieden zijn vastgelegd in de omgevingsverordening. We hebben dan een zorgplicht, een aantal dingen mag je daar niet doen, dat geldt ook voor bijvoorbeeld het aanleggen van wegen door het gebied”.

Als je als wandelaar meer wilt weten over de stilte, dan kun je op nieuwe borden in het gebied een QR-code downloaden met informatie.