Provinciale Staten hebben hiervoor een bijdrage van 4 miljoen goedgekeurd, het Rijk betaalt 46 miljoen. Veel geld, maar het wordt dan ook een knap staaltje waterbouwkunde, om twee wateren van verschillend niveau te verbinden. Als de in- en uitlaten er eenmaal zijn kan voedselrijk water het voedselarme Markermeer instromen. Ook de vissen kunnen dan heen en weer zwemmen. Nu hebben vissen het moeilijk omdat het waterpeil van de Oostvaardersplassen is verlaagd om riet en moeras ruimte te geven. Bij de vispassages komen uitkijkpunten en een horecagelegenheid. Deze plannen zijn onderdeel van het Nationale Park Nieuwland.
De Oostvaardersdijk loopt dwars door dit natuurgebied. Het fietspad langs de dijk is een populaire fietsroute. Daarnaast zijn er veel vogelaars die vanaf de parkeerplaatsen vogels observeren. Met de lage waterstand zijn er duizenden steltlopers en andere vogels te zien. Vorige week zag ik nog een zeearend vissen op een grote karper.
De dijk is tegelijkertijd een drukke verkeersader tussen Almere en Lelystad. Vooral forenzen nemen het niet zo nauw met de maximale snelheid en dat leidt soms tot levensgevaarlijke situaties. Vorig jaar nog is er een vrouw omgekomen die probeerde over te steken vanaf de parkeerplaats. Dit jaar zijn er twee auto’s in het Markermeer beland. Ook in de jaren daarvoor vonden een aantal ernstige ongelukken plaats. Niet alleen mensen, ook dieren worden slachtoffer van te hard rijden. Vooral bij Almere worden vogels, reeën en vossen getroffen.
Wat GroenLinks betreft zou deze dijk verkeersluw moeten worden, vanwege de ligging en de functie als belangrijke toegangsweg naar de poorten van het Park. Helaas is daarvoor geen meerderheid te vinden in de Provinciale Staten, zo bleek uit een recente commissievergadering. Vervolgens hebben we vragen gesteld aan de gedeputeerde om te kijken welke maatregelen ervoor kunnen zorgen dat dan tenminste de maximumsnelheid wordt gerespecteerd.
Gedeputeerde Jan de Reus antwoordde op deze vragen dat er het komend half jaar intensiever door de politie zal worden gehandhaafd op de maximumsnelheid. Na een half jaar zal de gedeputeerde terug rapporteren over het effect hiervan. Verder worden er extra borden geplaatst bij de parkeer- en oversteekplaatsen.
Tenslotte wordt er vanuit het Nationaal Park een onderzoek opgestart naar de verkeersstructuur door/rondom het Park. Hierin wordt de Oostvaardersdijk en de functie daarvan nadrukkelijk meegenomen.
Hier moeten we het voorlopig mee doen, hopelijk helpen deze maatregelen.