Het watergebied rondom het Blocq is een rustplaats voor verschillende soorten overwinterende eenden. Daar past o.i. geen activiteit bij die veel verkeers- en geluidsoverlast veroorzaakt. Het plan is om wekelijks 260 vrachtwagens te vullen met betonpuin die op het nabijgelegen terrein van Cirwinn in het industriegebied van De Vaart in Almere verwerkt gaan worden. Het overladen van betonpuin uit schepen op vrachtwagens maakt veel lawaai, waarbij ook fijn stof vrij komt. Dit zal niet alleen overlast veroorzaken voor de vele bezoekers van het natuurcentrum en de natuurgebieden Lepelaarsplassen en Wilgenbos, maar ook voor de bewoners van een aangrenzende woonwijk.

GroenLinks omarmt de circulaire economie, maar vraagt zich af of er voor deze activiteit geen locatie elders, buiten het natuurgebied, kan worden gezocht.

Dit plan van Cirwinn is in de afgelopen jaren al vier keer afgewezen door de gemeenteraad van Almere.

De fractie van GroenLinks Flevoland heeft daarom de volgende vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten:

1. Heeft het college kennisgenomen van de plannen van Cirwinn om bij de Blocq van Kuffeler en grenzend aan het Nationale Park een puinoverslaghaven te realiseren?

2. Is het college het eens met GroenLinks dat deze activiteit niet past in een van de poorten van het Nationaal Park Nieuw Land?

3. Is het college bereid om in gesprek te gaan met de gemeente Almere om andere locaties te onderzoeken?

Zo nee, waarom niet?

We wachten de antwoorden af en hopen dat er een andere locatie voor deze overslaghaven gevonden kan worden.

Bron foto: Google Maps