In de vorige Statenperiode was een motie van GroenLinks om het provinciale wagenpark te verduurzamen aangenomen. Bovendien heeft de provincie als beleid 100 % duurzaam inkopen én wil ze duurzaamste provincie van NL zijn en in 2030 energieneutraal ( incl. mobiliteit).  De GroenLinks Statenfractie was dan ook onaangenaam verrast dat er gekozen is voor de dieseluitvoering van de BMW5 serie. Daarom heeft de fractie schriftelijke vragen gesteld en het hele aanbestedingsdossier opgevraagd. In de krant De Stentor van 6 februari jl. is over dit onderwerp, n.a.v. de schriftelijke vragen van GroenLinks, een uitgebreid artikel gepuliceerd met als titel "Groener" met dienstauto op diesel? (zie bijlage).

 

De aanbesteding van nieuwe dienstauto’s voor het college van Gedeputeerde Staten had natuurlijk uit moeten komen bij een full electric auto, hydride of een auto met waterstof of biogas als brandstof. Kennelijk wogen andere argumenten een rol bij de aanbesteding. ‘Onbegrijpelijk maar ook schandelijk hoe het huidige beleid en de kaders van Provinciale Staten terzijde zijn geschoven’ aldus Fractievoorzitter Simon Miske. ‘We hebben dan ook niet alleen hierover schriftelijke vragen gesteld maar gelijk ook het hele aanbestedingsdossier opgevraagd. Wij willen de onderste steen boven krijgen’.

Omdat de beantwoording van de gestelde vragen aan GS in december 2015 wel heel erg beknopt was en naar aanleiding van inmiddels opgevraagde documenten zijn er door GL in januari aanvullende vragen gesteld. Zie bijlagen.